dinsdag 14 november 2017

YNAB: Budget 2018 naar beneden bijgesteld.


Sinds twee jaar maak ik gebruik van het programma You Need A Budget, afgekort YNAB.  YNAB is geen gratis tool maar is wat mij betreft het jaarlijkse abonnementsgeld meer dan waard. Dankzij YNAB heb ik niet alleen perfect inzicht gekregen in mijn inkomsten en vaste lasten, maar ik zie  ook steeds sneller waar ruimte tot besparen zit. Een deel van de opbrengst van de besparingen gaat naar de reservering Badkamer/Keuken. Het andere deel heb ik aan mijzelf geschonken. Ik werk er tenslotte hard genoeg voor.

Op zoek naar mogelijke besparingen voor volgend jaar vond ik zo maar twee prachtige opties. De eerste betreft mijn mobiel abonnement. Nu betaal ik €47,74 per maand voor een telefoon, 5 gb en 225 belminuten. Da's best een hoop geld zeker wanneer je bedenkt dat ik al die gb maar ook de belminuten zelden tot nooit op maak. In januari loopt mijn abonnement af en omdat mijn telefoon nog goed is stap ik over op sim-only. Zou ik bij KPN blijven dan zou ik voor 2 gb en onbeperkt bellen € 27,50 per maand kwijt zijn (2 jarig abonnement). Da's een mooie besparing maar het kan beter. Zoon zit al jaren naar tevredenheid bij T-mobile. Tot mijn verrassing ben ik daar voor 2 gb en 300 belminuten € 13,00 per maand kwijt. Omdat Zoon daar ook zijn abonnement heeft krijg ik daar bovenop nog eens € 2,50 korting. Dan kom ik uit op € 10,50 per maand. Da's een besparing van dik € 35,00 per maand (€ 450,00 per jaar). Tel uit uw winst. Dat ik eenmalig € 15,00 aansluitkosten moet betalen neem ik op de koop toe. Binnenkort loop ik even bij T-mobile binnen om het te regelen.

De tweede besparing is minder gigantisch maar voelt huge. Een paar maanden geleden heb ik al eens de diverse verschillende aanvullende verzekering van mijn zorgverzekeraar vergeleken. Ik was al eens van het superpakket terug gegaan naar het 50+ pakket maar toen ik eens goed ging rekenen kwam ik er achter dat ik, om eens per twee jaar € 100,00 aan bril/lenzen vergoed te krijgen, over die zelfde twee jaar € 150,00 meer premie betaalde. Toen ik van de week de mail van CZ kreeg dat mijn polis 2018 klaar stond ben ik even gaan rekenen. In principe zou ik door de verhoging van het baisspakket € 6,00 per maand meer moeten gaan betalen. Door het naar beneden bijstellen van mijn aanvullende verzekering speel ik vergeleken met dit jaar ongveer op quite, door er voor te kiezen in het vervolg alles digitaal te regel ga ik uiteindelijk € 6,00 per maand minder betalen. Wat het  voor mij huge maakt is het feit dat het tegenwoordig zo goed met mij gaat dat ik dit aan durf.  Leuke bijkomstigheid: Aan het begin van elk jaar zet ik mijn eigen risico aan de kant. Over het algemeen is dat potje ergens in juni leeg. Zoals het er nu naar uit ziet (even afkloppen) zit er op 31 december nog € 300,00 in kas en hoewel ik daar heel erg vrolijk van word realiseer ik mij wederom dat chronisch ziek zijn een duur maar ook zuur grapje is. 

Heb jij nog besparingen op het oog voor 2018?

7 opmerkingen:

  1. Duur abo daar bij KPN. Het onze kost 30€ pm, wij bellen
    onbeperkt naar het buitenland, en da’s heel handig met alle zonen die ergens in Europa werken/studeren/wonen. En ook nog eens zo goed als onbeperkt op het www, ook in het buitenland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I know. Wel met telefoon maar die koop ik de volgende keer wel zelf. Scheelt een slok op een borrel.

      Verwijderen
  2. Voor mijn telefoon ben ik 7,50 per maand kwijt en dan houd ik nog sms'jes en belminuten over. Met de zorgverzekering houd ik me niet bezig. Dat laat ik met een gerust hart aan mijn man over. Helaas kom ik jaarlijks over mijn eigen risico heen. Dat blijft een harde dobber.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I know. Dat van die dobber. Ik kan mij de tijd ook nog herinneren dat in januari het hele eigen risico voor dat jaar al opgesoupeerd was.

      Verwijderen
  3. Jeetje, mobiel spaar je straks heel veel uit. Ik heb bij Telfort een abo voor € 12,50 Sim-only. Met meer dan voldoende data en belminuten. Smsjes zijn gratis maar die stuur ik nog maar weinig. En € 5,00 korting op mijn gewone Bellen(gebruik ik niet eens meer), interactieve TV en internet. Mijn ER betaal ik sinds dit jaar maandelijks en automatisch. Kan echt bij alle Zorgverzekeringen tegenwoordig. Van febr t/m november dus € 38,50. Merk er zo niks van en nu is het gewoon al betaald. Want ik kom er sowieso altijd overheen. Heb je over dan krijg je het in januari teruggestort. Heb wel eens 2 rekeningen in 1 maand gehad, totaal € 300, daar word je niet vrolijk van, dus dit is een superoplossing. Alweer even geshopt tussen de Zorgverzekeringen, maar ik blijf toch maar weer lekker zitten waar ik zit. Inderdaad die € 100 per 3 jaar voor een bril betaal je dik in je premie. Tandartsaanvulling heb ik ook niet. Ik betaal gewoon mijn controle en eventuele herstellingen zo wel. Scheelt veel te veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat gepuzzel wordt een sport, hè? Hier geen bezuinigingen op het programma maar ik wil wel weer braaf mijn kasboek bij gaan houden. Dat doe ik al sinds... Sinds ik een computer heb.... Sinds de verhuizing heb ik het laten versloffen en doen we zomaar wat. En ik wil weer weten waar mijn geld blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie van de week 'Ik koop volgend jaar een nieuwe laptop die grotendeels gefinancierd wordt uit het eigen risico van dit jaar. Twee dames keken mij verbaasd aan. 'Ik betaal wel als de rekening binnen komt, geen probleem'. Hoe leg je uit dat dat voor mij ook geen probleem is, maar dat ik gewoon wil weten waar mijn geld blijf en daarom budgetteer? Lukt bijna niet. Maakt niet uit, ik ben en blijf er blij mee..

      Verwijderen

Reacties zijn welkom. Altijd!