woensdag 6 december 2017

Mannen met baarden ..

Het is december wat betekent dat de feestdagen elkaar, net als de mannen met baarden, in een sneltreintempo opvolgen. Sinterklaas zit met een gluhweintje in de hand te genieten op de boot terug naar Spanje en die andere baard is zijn rendieren voor de slee aan het spannen en een groot deel van Nederland is druk bezig met het versieren van een boom. Behalve ik. Ik sla wel eens een jaartje of twintig over. Met gemak.

Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij heb ik het eerste jaar dat ik in mijn eigen huisje woonde een boom gezet. Met een snoer wat te groot was voor het boompje, een scheef hangende foeilelijke piek en wat ballen. Dat zal meteen het laatste jaar geweest zijn.

De volgende boom werd gezet toen Zoon klein was. Iets met 'huiselijkheid en gezellig maken'. In de boom hing het snoer met lampjes wat ik ooit had gekocht. Boven zaten de piek en wat prachtige oude maar vooral fragiele ballen, een kapotte kerstman en een zielig vogeltje uit de nalatenschap van mijn grootouders, onderin was alles lelijk, stevig en van plastic. Zoon moest nog leren dat je kijkt met de oogjes en niet met de handjes. 

Toen verhuisde we naar Amerika. Rond deze tijd in 1996 trokken we in ons eigen huis daar en een van de eerste dingen die we deden was een kerstboom zetten. In de buurt waar we woonde had iedereen een boom en veel huizen waren ook aan de buitenkant uitbundig versierd. De uit Nederland meegenomen ballen vielen in het niet bij de boom dus ik kon flink los gaan met de aanschaf van nieuwe ballen. Ik heb de halve Disney-winkel leeg gekocht. Om niet failliet te gaan werd ook de collectie 'lelijk, stevig en van plastic' flink uitgebreid.

Het jaar daarop woonde we al weer in Nederland. Op een tijdelijk adres. De boom lag in opslag en bleef daar liggen. 

Weer een jaar later woonde we in een huis waar een boom niet zou misstaan. De doos kwam te voorschijn en de boom werd opgezet.  In mijn herinnering was het een best wel groot exemplaar maar als ik nu naar de foto kijk van boom met nog net vier jarige zoon er voor, dan vind ik het wel mee vallen. 

Het waren woelige tijden waarin regelmatig verhuisd werd. De volgende kerst vierde Zoon en ik in een klein huisje. De boom lag in de doos op zolder en bleef daar liggen. Net als het jaar daarop.  Wel kocht ik het eerste jaar een klein boompje maar ach, dat grote snoer lampjes maakte dat het er niet uit zag. 

Weer een jaar later woonde Zoon en ik iets groter en de boom werd uit de doos gehaald en voor 3/4 opgezet. Een kant van de taken heb ik niet aan de boom bevestigd zodat ik de boom om de boekenkast kon schuiven. Iets groter wilde namelijk niet zeggen riant groot. Het was meteen de laatste keer dat de boom gestaan heeft. Een jaar later zei Zoon, 'Waarom al die moeite doen' en ik was het wel met hem eens. Rond de kersttijd hing ik wat grote kerstballen aan de lamp en voor het raam en dat vond ik wel voldoende. 

Zomer 2011 stond er weer een verhuizing voor de deur. De scounting hield een rommelmarkt en boom en een groot deel van de kerstversieringen verdween daar naar toe. Alleen de ballen uit de nalatenschap van mijn grootouders en de Disney-ballen behield ik. Ik nam mij heilig voor in Venlo weer een boom te zetten. Maar ja...  Konijn Bruin knaagde aan snoeren en hoe zijn opvolger Gremlin op een boom zou reageren konden en wilde we niet inschatten. 

Dit jaar zou het kunnen. Een boom. Ik heb zelfs al heel enthousiast bij de bomen gestaan. Ging van ultra klein naar medium (nog steeds minder dan okselhoogte btw) groot maar ging niet tot de aanschaf over. Omdat ik mijzelf ken. Optuigen is nog tot daar en toe, van aftuigen krijg ik smijt-neigingen. En daarvoor zijn mijn kerstballen te mooi. 

Dus ik sla ook dit jaar weer over en wacht op het juiste moment. Misschien later als ik groot ben. Of niet. De tijd zal het leren.

Staat bij jou de boom al? En hoe lang mag de boom blijven staan?? Ga je voor echt of voor nep?



8 opmerkingen:

  1. Nog geen boom. Eerst opknappen en schilderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Concentreer je nu maar op opknappen. Het schilderwerk loopt niet weg. Dikke kuszzz, ook van de Boyszzz

      Verwijderen
  2. Wij hebben een echte nepperd en tuigen die pas op als de Sint vertrokken is. Voor mij hoeft het niet maar Roos vindt het ge-wel-dig. Ik krijg tijdens het optuigen de neiging om met ballen te gaan smijten.
    Bij ons wordt alleen de bovenste helft van de boom versierd i.v.m. mevrouw Konijn (-:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik al eens week word helpt Zoon mij uit mijn droom en dan laat ik de boom de boom en de ballen kunnen de ballen krijgen...

      Verwijderen
  3. Ik heb nog een 'kerstboompje' in een mand in de tuin staan. Die mag binnenkort weer in huis als hij versierd is, staat het vast heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee de boom staat nog niet.
    Vriendlief wil hem wel graag dus hij zal wel weer van zonder gehaald worden. Van mij mag het hele ritueel overgeslagen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's wel een voordeel van alleen met kind wonen..

      Verwijderen

Reacties zijn welkom. Altijd!